copy protect

vineri, 16 august 2013

CORESPONDENȚĂ DIN PARIS - A.D. LOUNI


A. D. LOUNI *


 Ornamentele fără actor


Există, fără îndoială, o tehnică sau, mai degrabă, o strategie a interviului, a conversaţiei consemnate, care variază, firesc, după tipul interlocutorului. În această gamă diversă în tonalităţi se pot înscrie dialogurile dramatice prin complexitatea contradicţiilor din care se nasc, dialogurile comode, temperate, cuminţi şi, până la urmă, anoste. Există şi dialoguri agresive, în care raportul de forţe este inconstant, fluctuând în funcţie de abilitatea „adversarilor”, decişi, unul, să forţeze dezvăluirea cât mai multor „dedesubturi”, iar celălalt – să le camufleze cât mai eficient.

În această ultimă categorie s-ar putea integra şi volumul apărut la editura italiană Laterza – Dario Fo, dialogo provocatorio sul comico, il tragico, la follia e la ragione.

Nu este prima carte de interviuri cu actorul-dramaturg, iar amănuntul este semnificativ. Proteismul lui Dario Fo – polemist furtunos, ce cultivă infracţiunea împotriva normei şi a conformismului, provocarea Puterii şi gustul surprizei – nu poate fi fixat printr-o singură tentativă. „Provocatorul” – Luigi Allegri, profesor la Universitatea din Parma - mărturiseşte chiar că „a dialoga cu Fo este una dintre experienţele cele mai interesante şi, în acelaşi timp, mai frustrante care ţi se pot întâmpla. Deşi ne-am pregătit şi ne-am pus de acord asupra scenariului şi structurii, totuşi Dario, cu acea dezlănţuire a fabulaţiei care face din el un extraordinar actor, a fost cel care a condus întotdeauna discursul”.

Încercând să scape de sub dictatura celui care se confesează, dialogul urmăreşte să reconstituie principalele repere biografice ale intervievatului, „anii de ucenicie”, influenţele maeştrilor, secretele meseriei, până la causticele lui opinii asupra teatrului italian contemporan.

Statutul său particular îi dă lui Dario Fo – dramaturg şi actor totodată – posibilitatea unei analize complexe a fenomenului teatral. Redăm în continuare un fragment din capitolul „Regizorul şi actorul: un raport dificil”, având certitudinea că actualitatea acestei relaţii nu este o problemă de modă.



Allegri: De fapt, tu vezi proeminenţa regiei ca pe un rău necesar doar atunci când lipseşte materia primă, mai exact, actorul.

Fo: Nu, insist asupra faptului că, personal, prefer actorul care face teatru fără, sau aproape fără, ornamente în plus, şi nu ornamentele care fac teatru fără, sau aproape fără, actor. Cred că, de multe ori, motivele principale care generează o presiune a regiei, a efectelor tehnice şi scenografice, căutarea unei coralităţi subtile, a iluminării sofisticate se află în neîncrederea faţă de valoarea pe care o au cuvântul spus (nu cuvântul scris), gestualitatea, sunetul, ritmurile, tempo-urile, pauzele şi fascinaţia pe care actorul le poate produce singur.

A: În viziunea ta, actorul ar trebui să fie mereu elementul central?

F: Nu, nu totdeauna. Există situaţii în care poţi foarte bine să realizezi chiar momente de scădere a importanţei lui. Dar o altă modalitate dăunătoare de a face regie este aceea de a limita actorul la o intonare monotonă, aşa cum, de exemplu, recită actorii lui Luca Ronconi, cu acea oribilă vorbire cântată. E un lucru cât se poate de rău, pentru că asistăm la distrugerea totală a valorii discursului. Nu se mai urmăreşte sensul discursului pe care îl ţine actorul, ceea ce îţi povesteşte el, ci doar atmosfera, emoţiile, cuvintele pentru ele însele: asta înseamnă distrugerea logicii povestirii.

A: Totuşi, toate acestea sunt gândite pentru a scoate în evidenţă altceva. Alegerea acestei modalităţi se face cu un scop precis, se câştigă altceva.

F: Desigur, dar pentru mine nu este interesant, eu urăsc acel altceva, îl detest, pentru că este exact contrariul a ceea ce înţeleg eu prin teatru. Nu spun că acela nu ar fi teatru, dar pentru mine e un teatru degenerat, un teatru care ar trebui împuşcat, zdrobit până la capăt sau, mai rău, ignorat. Este un teatru fără agresivitate, fără denunţări, care nu se află pe nici o poziţie, îngrozitor de estetico-hedonist.

A: E un teatru „formalist”, în sensul peiorativ al termenului?

F: Este teatrul fugii, al „marii estetici”, al maşinăriilor. Unul dintre lucrurile cele mai grave din teatrul de azi este că nu mai există provocare, pentru că publicului nu-i pasă, spune: „mi-a plăcut, nu mi-a plăcut”, dar nu se înfurie, nu se pasionează, nu participă, nu-l mai auzi spunând: „m-a iritat, m-a revoltat, nu sunt de acord...” De multe ori mi s-a întâmplat să asist la spectacole după texte pe care le ştiam pline de probleme, de denunţări... agresive şi poetice în acelaşi timp, dar pe care nu le-am mai recunoscut, le-am găsit destrămate, golite de conţinut, umplute cu declamaţii.(...)

A: În acest sens, vezi vreo diferenţă între noţiunea de teatru şi cea de spectacol? În sensul că teatrul constă în munca premergătoare spectacolului, care se transformă apoi în obiect la îndemână, oferit unui public.

F: Nu, pentru mine, spectacolul şi teatrul înseamnă acelaşi lucru. Eu sunt de acord cu ceea ce spune Brecht: „Să distrezi, să faci spectacol”. Dacă nu distrezi, faci altceva – o conferinţă. Mai e apoi spectaculosul, în sensul grandiosului şi al uimitorului. Desigur, şi eu vreau să uimesc, dar vreau să o fac printr-o imagine, o idee, o îndoială; nu urmăresc stupefacţia care se exprimă prin „O, Doamne!”. Aşa că efectul, luminile, leul mecanic ce intra în scenă în secolul al XVI-lea, prăbuşirea unui castel, spaima, focul, triplul salt mortal nu mă interesează. Ceea ce mă interesează este de a reuşi, cu un minimum de mijloace, să realizez o emoţie mai mare decât aceea provocată de efectele speciale. Iată de ce îmi place povestirea... de exemplu, a unei bătălii: simt că, la sfârşit, cu ajutorul cuvintelor, gesturilor, voi obţine imagini mai grandioase decât acelea oferite de o bătălie adevărată. Astfel, oblig la punerea în funcţiune a unei părţi a creierului care deseori somnolează, pe care nu o utilizăm.
Mai ales în societatea contemporană, proiectarea imaginilor fanteziei te îndoapă cu senzaţii mecanice, cu efecte speciale. Te aşezi în faţa televizorului şi el nu te mai lasă să-ţi imaginezi nimic. Televiziunea şi, mai frecvent, cinematograful te bombardează cu toate ingredientele. Peste puţin timp vom avea şi a patra, a cincea, a şasea dimensiune! Sunete, muzică, efecte sonore, vom avea actori extratereştri, regizori pe bandă, impresari mutanţi... Ah, nu, pe toţi aceştia îi avem deja.





* CV




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu