copy protect

vineri, 16 august 2013

INTERSTIȚII - Mihail DIACONESCU



Opera literară ca reuniune de elemente
(aspecte, fapte, realități, intenții) corelative*


1. Note sumare despre corelaţie

Corelaţia este legătura între două fenomene sau procese (între doi termeni, între două aspecte ale realului), care nu pot exista unul fără altul.

Aceasta înseamnă că schimbările într-un fenomen duc, în mod necesar, la prefaceri în celălalt.

Corelaţii precum spaţiu-timp, finit-infinit, subiect-obiect, real-posibil, adevăr-eroare, persoană-societate, frumos-urât, viaţă-moarte, determinism-libertate, optimism-pesimism, unul-multiplu, bine-rău, libertate-responsabilitate sunt insistent studiate de teologi, filosofi, sociologi, moralişti, esteticieni, psihologi, istorici, matematicieni, anatomişti etc.

Nimic în lume nu există într-o stare total independentă, respectiv nerelaţionată.

Deosebirea şi identitatea, scrie Mircea Florian, multiplul şi unul, individualul şi generalul, corpul şi sufletul, viaţa şi moartea, materia şi viaţa, individul şi societatea, violenţa şi iubirea se sudează fără ca unul să-şi trădeze natura proprie sau să tradeze asociaţia cu partenerul. Dimpotrivă, în sudura lor fiecare se defineşte şi îşi pecetluieşte existenţa (Mircea Florian, Recesivitatea ca structură a lumii, Vol. I, Editura Eminescu, Bucureşti, 1983, pag.19).

Problema teoretică a caracterului corelativ al unor aspecte ale realului a constituit obiectul unor insistente evaluări în operele unor savanţi şi cercetători cu preocupări foarte diferite.

Ştefan Odobleja (1902-1978, autorul primei variante elaborate a concepţiei ciberneticii generalizate, a studiat-o în operele sale fundamentale La psychologie consonantiste (1938) şi Introducere în logica rezonanţei (postum, 1984); Daniel Danielopolu (1884-1955), medic, fiziolog şi farmacolog, deschizător de drumuri în aceste domenii, o discută în Cercul vicios reflex şi fenomenul de epuizare şi transliminară în mecanismul sindroamelor paroxistice (1944), în Probleme de farmacologie nespecifică (Vol. I, II, 1952-1954) şi în alte lucrări; Mircea Florian (1888-1960), cugetător dedicat problemelor puse de raporturile dintre ontologie şi gnoseologie, insistă asupra ei în Recesivitatea ca structură a lumii (Vol. I, II, 1983-1987), o scriere în care vocaţia metafizică este consecvent asociată cu spiritul ştiinţific şi cu cel speculativ; Constantin Noica (1909-1987), cel mai important filizof român din a doua jumătate a secolului al XX-lea o evocă în Devenirea întru fiinţă (Vol I, II, 1981).

Pentru Mircea Florian recesivitatea structurează existenţa, cunoaşterea, universul valorilor.

Pentru Noica principiul corelativ are caracter binar. Dar în cadrul binarităţii numai un termen îl contrazice pe celălalt.

Acest fapt, afirmă Noica, este ilustrat de condiţia specifică a filozofiei. În filosofie, realul este ridicat de la condiţia fenomenală la esenţa lui posibilă.

După ce s-a constituit, filosofia revine însă de unde a plecat, dar nu în planul concret, fenomenal, ci în cel al esenţialului, evitându-se evaziunea din real. Se realizează astfel un cerc filosofic, pornindu-se de la o ordine ipotetică pentru a se ajunge la alta, esenţială, aflată într-un plan secund. Este un demers în care gândirea filosofică merge în cerc. Pentru că, afirmă Noica, numai în cerc „cunoaşterea filosofică este posibilă” (Vezi Trei introduceri la Devenirea întru fiinţă, Bucureşti, 1984, pag. 45).

Important este faptul că în cadrul unei corelaţii unul dintre factori are caracter dominant, iar celălalt – secundar. Corelaţia asigură însă paradoxalul echilibru dintre termenii care nu sunt niciodată egali.

Deşi este secundar, al doilea termen, care se impune drept altceva decât primul, nu apare degradat nici din punct de vedere ontologic şi nici al valorii, pentru că amândoi comunică strâns, indestructibil, fără a se pierde unul într-altul şi fără a se anula. Se află aici o „asimetrie” care participă la „arhitectura” lumii.


2. Literatura ca reuniune de corelaţii

Discutând într-o perspectivă teoretică specificul operelor realizate de scriitori, putem sesiza corelaţia fundamentală limbă – literatură.

Este evident faptul că în această corelaţie, limba, ca fenomen social, ca expresie a factorului etnic şi ca mod fundamental de comunicare între oameni, este elementul primordial, dominant, determinant, iar literatura – o realitate secundară, ivită într-un anumit moment din dezvoltarea idiomului în care a fost scrisă.

Problema caracterului corelativ a literaturii române în raport cu limba şi etnicitatea noastră l-a preocupat pe G. Călinescu în Istoria literaturii române Compendiu (1945-1946).

El scrie în capitolul Epoca veche. Geţiinici datele istoriei, nici examenul etnologic nu confirmă tinereţea noastră. Noi suntem în fond geţi şi geţii reprezintă unul dintre cele mai vehi popoare ale Europei, contemporani cu grecii, cu celţii, cu grupurile italice anterioare Imperiului Roman.

Acest Imperiu Roman găsea aici un stat vechi, se lupta cu el şi-l răpunea cu greu (...)

Când prin urmare studiem literatura română e greşit să măsurăm cu dimensiuni superficiale. Civilizaţia şi cultura poporului român sunt străvechi şi literatura nu e decât o formă secundară (s. n.) şi deloc obligatorie. Condiţiile politice au lipsit pentru o cultură de salon şi azi încă eforturile constructive sunt culcate la pământ. Poporul român a avut ca mijloc de perfecţiune sufletească limba superioară, riturile, tradiţiile orale, cărţile bisericeşti.

Când întâile cronici se iviră, ele atestau o expresie rafinată, efect al unei înaintări culturale neîntrerupte. Nouă este numai literatura de tip occidental (poezie profană, proză analitică, dramă). Când o adaptam, aduceam un suflet experimentat şi două sute de ani ne-au fost de-ajuns să producem o literatură superioară, de mulţi invidiabilă. Câteva secole de întârziere relativă nu pot anula folosul unei existenţe imemoriale” (în Istoria literaturii române Compendiu, Bucureşti, 1963, pag. 13 şi 15).

Faptul că G. Călinescu a considerat literatura noastră „o formă secundară şi deloc obligatorie” în raport cu limba română, factor primordial, dominant şi determinant, este demn de a fi subliniat într-o discuţie teoretică despre caracterul corelativ al artei cuvântului.

O corelaţie asupra căreia insistă logica formală, lingvistica teoretică şi antropologia filozofică este gândire-limbă.

Funcţia limbii este să exprime (să comunice, să reprezinte) gândurile. În acest caz gândirea este factorul primordial. Este însă limpede că fără limbă gândul nu poate fi comunicat.

Există, de asemenea, corelaţia limbă – vorbire. Limba este un fenomen social şi spiritual, respectiv cel mai important mijloc de comunicare între membrii unei comunităţi umane istoriceşte constituită. Ea este o sumă de sisteme: fonetic, lexical, gramatical, topic, expresiv (stilistic).

Vorbirea, factor secund, derivat, este utilizarea concretă a limbii în procesul de comunicare între persoanele care compun o colectivitate umană. În acest sens vorbirea poate fi afectivă, directă, coerentă, incoerentă, imperativă, familiară, sentimentală, solemnă, laconică, emfatică, literară, dialectală etc.

Stilul unui scriitor este totalitatea particularităţilor fonetice, lexicale, morfologice, sintactice şi topice utilizate de el într-una sau mai multe opere literare.

Corelaţia stil – artă literară ne ajută să înţelegem specificul unor opere de o excepţională varietate tematică.

Înmulţirea şi diversificarea operelor scrise duce în mod necesar la evoluţia limbii literare. Putem vorbi despre această evoluţie ca proces complex, tensionat şi de lungă durată. Scriitorii contribuie prin operele lor la perfecţionarea continuă al celui mai îngrijit aspect al limbii unui popor.

Corelaţia limbă – literatură îşi adaugă astfel noi dimensiuni şi noi caracteristici. Mijloacele superioare şi adecvate de exprimare a valorilor civice, morale, artistice, istorice, religioase, juridice, ştiinţifice ale unui popor sunt mereu în acord cu dezvoltarea societăţii, respectiv a culturii şi civilizaţiei. Nivelul structural, nivelul normei şi nivelul vorbirii sunt condiţionate de înflorirea producţiei beletristice, respectiv de evoluţia limbii literare. Funcţia social-culturală a limbii literare este indestructibil legată de valoarea şi circulaţia creaţiilor beletristice. Acestea solicită, argumentează şi impun convingeri, respectiv viziuni asupra existenţei.

Fondate pe resursele expresive ale limbii, operele literare participă la continua prefacere şi spiritualizare a oamenilor şi a lumii întregi. În limbă, o extraordinară forţă latentă aşteaptă să fie trezită de scriitorul demiurg, capabil să-i dea o nouă frumuseţe, o nouă valoare şi, mai presus de toate, un nou sens, în acord cu existenţa umană însetată de Absolut.

Corelaţia stil – artă literară ne revelază astfel rolul imens, decisiv al scriitorilor în evoluţia mentalităţilor, a actelor de cultură, a sensibilităţii, a modului cum ne raportăm la semenii noştri, la existenţă, în general.

În calitate de autor al acestui tratat, consider că este necesar să vin în acest moment al demonstraţiilor cu o mărturie strict personală. Am fost impresionat profund de faptul că marele lingvist Gh. Bulgăr (1920-2002), una dintre marile personalităţi ale ştiinţei româneşti şi europene, profesor la universităţile din Bucureşti, Paris-Sorbonne, Lyon şi Bordeaux, a considerat necesar să analizeze valoarea artistică a unora dintre romanele publicate de mine pornind tocmai de la corelaţia stil – artă literară. În acest sens, el a publicat în 2001 volumul Stil şi artă literară în proza lui Mihail Diaconescu, o lucrare de o înaltă ţinută exegetică şi teoretică. Ediţia a doua a acestei lucrări a apărut în anul 2004.

Dar nu numai corelaţiile limbă – literatură, stil – artă literară ne ajută să abordăm în mod adecvat problema teoretică a specificului impus în evoluţia culturii de operele care ilustrează arta cuvântului.

Alte corelaţii de tipul persoană – personaj, sacru – profan, semnificat – semnificant, vorbire – dialog, eveniment – naraţiune, obiectiv – subiectiv, trăire – lirism, logic – ilogic, conflictual – dramatic, model – influenţă, imanenţa textului – transcendenţa textului, naţional – universal, concret – abstract, static (descriptiv) – dinamic (evenimenţial), unificare (implicare) afectivă – detaşare cognitivă, relativ – absolut, text – context, real – fictiv, analiză – interpretare, mitic -  epic, istoric – epic, individual – general, existenţial (ontic) – raţional, eroic – tragic, tragic – tragedie, comic – comedie, contradicţie – noncontradicţie, lectură – receptare, deosebire – asemănare, identitate – diversitate, eponimie – canon, sensibilitate – intelect, noutate – repetiţie, tradiţie – inovaţie, general – particular, unu – multiplu, macrocosmos – microcosmos, real – fantastic, schimbare – persistenţă, progres – regres, ascendent – descendent, cantitate – calitae, consonanţă – disonanţă, armonic –dizarmonic, evoluţie – stagnare, dinamic – static, spirit – materie, afirmaţie – negaţie, concret – abstract, reversibil – ireversibil,  analiză – sinteză, libertate – necesitate, întreg – parte, esenţial – fenomenal, discursiv (oral) – scriptic (scriptural), exprimabil – inefabil, imediat – îndepărtat, simplu – complex, sugestie – simbol, adevăr – fals etc. etc. pot lumina dintr-o mare varietate de perspective teoretice şi aplicative specificul literaturii ca artă a cuvântului.

Astfel de corelaţii sunt adeseori invocate în dezbaterile teoretice şi aplicative dedicate literaturii. Ele sunt un punct de plecare ferm în tentativele mereu reluate de înţelegere a aspectelor generale şi specifice ale artei cuvântului.

Opoziţia nu este opera gândirii abstracte, scrie Mircea Florian, ci este un dat primordial (s. n.) de care este saturată realitatea, o posesie originară a concretului, care se înfăţişează ca o unitate de opoziţii (...)

În sens larg unitatea este relaţia sau raportul. Orice relaţie „uneşte” sau „leagă” cel puţin doi termeni, însă termenii relaţionaţi sau raportaţi pot fi independenţi de relaţie sau raportare. Astfel, în raportul cauzal, o existenţă concretă este condiţia eficientă, activă, producătoare sau „cauza”, iar altă existenţă concretă suferă o schimbare sau un efect. Însă amândouă existenţele erau independente înainte de raportul cauzal, iar după acest raport îşi pot relua existenţa de sine stătătoare” (în Recesivitatea ce structură a lumii, Vol. I, Editura Eminescu, Bucureşti, 1983, pag. 45-46 şi 59-60).

Fără să ţinem cont de caracterul ei corelativ (complementar, recesiv) arta cuvântului nu poate fi înţeleasă.


prof. univ. dr. Mihail DIACONESCU



* din tratatul Teologia ortodoxă şi arta cuvântului. Introducere în teoria literaturii, în curs de elaborare


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu